Kedatangan Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Dalam beberapa hari lagi, kita umat Islam akan menyambut kedatangan Ramadan dengan berpuasa, bulan yang penuh barakah. Di mana permulaannya rahmat, manakala pertengahannya pengampunannya dan akhirnya merdeka daripada api neraka. Bulan diturunkan al-Quran sebagai petunjuk untuk semua manusia. Bulan yang dibuka Allah SWT pintu syurga dan ditutup pintu neraka dan diikat semua syaitan. Bulan kemenangan Islam dalam peperangan Badar dan penaklukan Kota Makkah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Allah berfirman, Setiap amalan anak Adam adalah untuk-Nya melainkan puasa, sesungguhnya ia untukKu dan Akulah yang akan memberi ganjarannya, puasa itu adalah perisai. Apabila seseorang kamu berpuasa, maka janganlah berkata kotor dan janganlah bertengkar. Jika seseorang mencacimu katakanlah kepadanya: "Saya berpuasa, saya berpuasa. Demi tuhan yang diri Muhammad di tangannya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi. Bagi orang berpuasa ada dua kegembiraan yang akan diraikannya, ia gembira ketika berbuka dan apabila bertemu Tuhannya ia bergembira dengan berpuasanya" . (Riwayat Al-Bahari).

Pastikan diri kita tidak meninggalkan kewajipan puasa Ramadan sebaliknya orang yang meninggalkan kewajipan puasa Ramadan tanpa sebab dan alasan, ingatlah pesanan Rasulullah SAW, "Rugilah seseorang yang datang kepadanya Ramadan, dia membiarkannya berlalu begitu saja sebelum dosanya diampunkan". ( Hadis Riwayat At-Tarmizi)

“Mudah-mudahan dengan izin-Nya, Ramadhan kali ini adalah yang terbaik bagi kita semua, sekaligus membawa keampunan dan rahmat Allah swt”

2 Responses
  1. Shifa Says:

    salam..
    kak tini bg address blog nih..
    leh la tukar2 ek..
    mana gambar LTC?? nk tgk gak..


  2. IEYNA Says:

    salam ramadhan :)


Related Posts with Thumbnails